Almdudler

En fotoblogg där jag skriver när jag känner för det.

Ännu en varm dag.

Assistenten med sin svarta päls ligger mest inomhus och helst på kalkstensgolvet i hallen. På promenaden idag i solen rörde han sig i min promenadtakt. Det får bli skogen med skugga för nästa promenad. Till sist en promenad i Björlanda kile och Ålviken med sin långgrunda strand där han kan springa på för fullt.

Själv var jag tvungen att uppsöka Polisen i går och gå igenom processen för att får ett nytt pass samt idkort.

Min fru har storskrattat varje gång hon har sett mina senaste pass. Måste hålla med om att de porträtten var hemska.

Jag har mycket hår men det är numera vitt. På bilden såg jag oftast skallig ut. Överexponerat och utbränt. Min fru anser jag borde färga håret så jag slapp ifrån problemet. Fast där går gränsen. Hon och dottern för färga håret hur mycket de vill. Fast själv tänker jag köra naturellt och EKO.

Tror man kan utnämna de robotar polisen tidigare har använt till sveriges mest använda men sämsta porträttfotografer. Igår utmanade jag den mycket trevliga polisen att se om vem av oss som var bäst porträttfotograf. Visade honom en av mina bilder på mobilen. Han antog utmaningen och lyckades över förväntan. Blir trevligt att få ett pass och idkort där jag inte ser skallig ut. Det går trots allt framåt.

Till stan numera tar jag helst elcykeln. Att köra bil i delar av Göteborg är en pina. Går knappt att hitta dit man skall och är ofta lika svårt att hitta hem. Den väg som fungerade förra veckan är inte möjlig nästa. Det händer jag måste ta Tingstadstunneln eller Älvsborgsbron för att komma hem. Den kortaste vägen över Göta älvbron är omöjlig att lista ut.

Kanske är det sveriges nya strategi att lura ryssen om de kommer hit. Inga kartor stämmer och GPS kan de glömma för de stämmer inte längre. Precis som under kalla kriget där ryska städer hade kartor där det fanns gator som inte existerade och sådan som existerade inte fanns. 

Det verkar som politiker och myndigheter vänder upp och ner på staden på samma sätt som alla vi hobbyodlare vänder på jorden före vi planterar för årets godsaker.

På vägen hem över den gamla Göta älvbron hade jag tagit med mig kameran för att dokumentera den utvecklingen.

Man börjar ana hur det kommer se ut när det är klart.

Mycket glas och stål är tidens mode. Ser likadant ut över hela världen. Det är bara höjden som varierar.

Som mycket berest i Europa och städer som Wien, Prag och Buda Pest måste jag be alla moderna arkitekter att gå och ställa sig i skamvrån. Med en fru från Wien och bott i Tyskland har vi på våra många resor ständigt hittat nya städer/samhällen  som är så otroligt genuina och charmiga. 

De byggnader som nu reser sig saknar helt den charmen. Kanske är det först när de går mot sin ålderdom som de kommer präglas av något som är unikt.

Står på den gamla Göta älvbron och för varje bil buss eller spårvagn som passerar och för var och en skakar det jag står på så mycket att jag borde ha IBIS i kvadrat. 

Den här gamla bron har passerat sitt bäst före datum för länge sedan. Jag skulle inte bli förvånad om jag vaknade upp en morgon och såg rubrikerna att en spårvagn hamnat i älven. Hoppas verkligen myndigheterna har koll på läget. Fast ibland händer det som inte kan hända  men trots det händer.

Det går åtminstone framåt med den nya bron. Döpt till Hisingsbron. En fovorit i en omröstning i lokalblaskan GP.

När Göta älvbron byggdes fanns det en träbro över älven mellan lilla bommen och frihamnen. Den bron hette Hisingsbron. Den revs när jag var mycket ung. Det var en passage där jag såg varvsarbetare på sina cyklar. Något jag och mina kompisar upplevde på våra första lite längre cykelturer. De flesta unga vet inte om att det faktiskt fanns en Hisingsbro före den nu mycket gamla. Så de kallar ofta den existerande för Hisingsbron. OM något år är alltså ordningen på plats. Bron heter också officiellt Hisingsbron.

För den intresserade kan man läsa mer här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Hisingsbron

Den nya bron är lägre och kommer få fällas upp för även små segelbåtar. Redan nu börjar våra kära politiker diskutera om inte bron bör vara reserverad för kollektivtrafik. Göteborg är bilar och lastbilars mecka i Sverige. En mycket stor del av alla våra arbetsplatser  i Göteborg är beroende av den industrin. Fast många av våra politiker vill gärna begå harakiri för att bilar skall sluta existera. De sågar gärna på den gren de sitter på. 

Att cykla till stan är inget problem 6 månader om året när det inte ösregnar. Fast de andra 6 är en utmaning. 

När jag tog hand om dessa få bilder upplevde jag att det som nu kallas LRC gav mer detaljer för Fuji och mer skärpa.

Lite för tidigt ännu för att svära på att det finns en förbättring i senaste versionen för just Fuji. Inte alls omöjligt. Också i tidigare versioner har man infört förbättringar utan att nämna dem. 

Redan tidigare var skillnaden mellan LR och C1PRO som är bäst ganska  liten.

Ha en trevlig ochsvettig kväll.

Mats 



Postat 2020-06-26 21:23 | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera